22:50 ალექსანდრე როინაშვილი – პირველი ქართველი მესურათხატე. | |
ალექსანდრე როინაშვილი – Alexander Roinashvili (1846 – 1898) ფოტოკარიერა დაიწყო 1865 წელს ტფილისში. ალექსანდრე როინაშვილმა 1875 წელს თბილისის ცენტრში, სასახლის ქუჩაზე საკუთარი ფოტოსახელოსნო "რემბრანდტი” გახსნა. მალე მისი ფოტოსახელოსნოები ცნობილი გახდა მთელ თბილისში. 1889-1898 წლებისთვის თბილისში უკვე სამი ფოტოსტუდია ქონდა: "რემბრანდტი”, "სასურათხატო” და "ამხანაგობა”. მის ფოტოატელიეში ფოტოგრაფიის პროფესიას ეუფლებოდნენ მომავალი ქართველი ფოტოგრაფები: ი. აბულაძე, ი. ანთაძე, ი. გუნცაძე, ზ. ლაბაური, ვ. როინიშვილი, ი. როსტომაშვილი, გ. ხუნდაძე, ი. ფურცელაძე და სხვები… ბევრი მის ხარჯზე ცხოვრობდა. ალექსანდრე როინაშვილი მოწაფეებთან ერთად. 1897 წ. ალექსანდრე როინიშვილის შემოქმედების ძირითადი თემა ქართველი ერის ცხოვრება, მათი ეკონომიკური და სოციალური ყოფა იყო. ილია ჭავჭავაძე მას "უჩინარი კაცს” ეძახდა. იგი ობიექტივს მიღმა იდგა მთელი ცხოვრება და უჩუმრად აკეთებდა ქართულ საქმეს. დიდია მისი ღვაწლი საქართველოს კულტურული მემკვიდრეობის დოკუმენტურ აღრიცხვაში. დაგვიტოვა ისტორიული ძეგლების ხედები. ცარიზმის გამარუსებელი პოლიტიკის წინააღმდეგ პროტესტის ნიშნად ალ. როინაშვილმა ქართველ მოღვაწეთა ფოტოპორტრეტების შექმნა დაიწყო. მის მიერაა შექმნილი ცნობილი ქართველი საზოგადო მოღვაწეებისა და მწერლების ი. ჭავჭავაძის, ა. წერეთლის, ალ. ყაზბეგის, ნ. ნიკოლაძის, ი. გოგებაშვილის, გ. გურიელის და სხვათა პორტრეტები. ასევე შექმნა შოთა რუსთაველის პირველი გრაფიკული პორტრეტი, რომლის ათასობით ფოტოასლი გავრცელდა ხალხში.ასე გაჩნდა ქართულ ოჯახებში საქართველოს წარჩინებული მეფეების, მწერლების, საზოგადო მოღვაწეების, მღვდელმთავრების, ფოტოები, რომლებიც ცარიზმის მძიმე პირობებში ქართველ კაცს ეროვნულ გრძნობებს უღვივებდა. ილია ჭავჭავაძე, ალექსანდრე როინაშვილის ფოტო. ალექსანდრე როინაშვილის ოცნება იყო შეექმნა ქართული მუზეუმი, რისთვისაც დიდი ძალისხმევის ხარჯზე აგროვებდა ექსპონატებს. 1880-89 წლებში ა. ლექსანდრე როინიშვილმა იმოგზაურა საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში. ფეხით მოიარა დაღესტანი, სადაც თემირ-ხან-შურაში (ახლანდელი ქ. ბუინაქსკი) რვა წელი იცხოვრა და ქართული კულტურის მრავალ საყურადღებო წყაროს წააწყდა. მოგზაურობისას იღებდა გეოგრაფიულად თუ ეთნოგრაფიულად საინტერესო მასალას. ალექსანდრე როინიშვილს მიმოწერა ჰქონდა ცნობილ ისტორიკოს და არქეოლოგ დ. ბაქრაძესთან, რომელსაც უზიარებდა ქართული სიძველეების მოძრავი მუზეუმის შექმნის გეგმებს. ალექსანდრე როინაშვილი გაზეთ "ივერიაში” წერდა: "რუსეთის იმპერიაში თითქმის არც ერთი ერი არ მოიპოვება, რომ საკუთარი სახლი, ანუ მუზეუმი არ ჰქონდეს. ჩვენ კი, რომელთაც უპირატესობა გვაქვს წარსულის დიდებითა, ხელოვნებითა, მწიგნობრობითა, აზრადაც არ მოგვდის რომ დავაარსოთ ამგვარი ეროვნული სახლი. რათა დაინახოს მომავალმა თაობამ, თავისი წარსული, თავისი დიდება”. 1887 წელს მისი ორგანიზებით შეიქმნა ფოტოგრაფიის მოძრავი მუზეუმი. 1887-1888 წლებში კავკასიისა და რუსეთის მრავალ ქალაქში (პეტერბურგი, სარატოვი, ასტრახანი, სამარა, მოსკოვი) გამართა წლების განმავლობაში შეკრებილი სიძველეთა ნიმუშებისა და უძვირფასესი ფოტოსურათების ეროვნული მოძრავი გამოფენა. საქართველოს სიძველეთა ამსახველ მრავალ ფოტოგრაფიულ და სტერეოსკოპულ ფოტოსურათებთან ერთად გამოფენილი იყო ძველებური იარაღი და სამხედრო აღკაზმულობა, სპილენძის და ვერცხლის ჭურჭელი, ნუმიზმატიკური კოლექცია და სხვა ქართული და აღმოსავლური კულტურის ამსახველი ნიმუშები. გამოფენებს დიდი წარმატება ჰქონდა. ერივანსკის მოედანი. შესასვლელი ალექსანდრე როინაშვილის ფოტოსტუდიაში. ალ. როინაშვილი იყო ერთ-ერთი ინიციატორი თბილისის მოყვარულ ფოტოგრაფთა საზოგადოების შექმნისა, რომლის დამფუძნებელი შეკრება ალ. როინაშვილის ფოტოატელიეში 1893 წლის აპრილში ჩატარდა. საზოგადოების მიზანი იყო, მოყვარულთათვის ესწავლებინათ ფოტოგრაფია. გაზეთი "კავკაზი” სისტემატურად ბეჭდავდა ცნობებს ამ საზოგადოების საქმიანობაზე. მოყვარულ ფოტოგრაფთა საზოგადოების დიდი მონდომებითა და ძალისხმევით თბილისში 1897 წლის 23 აპრილს სამხედრო ისტორიული მუზეუმის შენობაში (ამჟამად სამხატვრო გალერეა) გაიხსნა გამოფენა. გამოფენაზე ფოტონამუშევრებთან ერთად წარმოდგენილი იყო ფოტოგრაფიული აპარატები და მოწყობილობები. გამოფენის მონაწილეები საექსპერტო კომისიამ დააჯილდოვა.
შენ თვითონ იყავ მათი მწვრთნელი, შენა ზრუნავდი გულითა მხურვალითა, რომ მოგემზადებინა ისინი ღირსეულად ცხოვრების სასარგებლო სარბიელისათვის და დაგეყენებინა ისინი პატიოსანი გამრჯელობის გზაზედ. ეხლა იგი ახალგაზრდობა მწარედ დასტირის შენს კუბოს და აღარ იცის, როგორ განაგრძოს, შენგან დაწყებული, მაგრამ არ-გათავებული დიდად ღირსეული საქმე” ("ივერია”, 1898 წ, 16 მაისი, N 101). ალექსანდრე როინაშვილის ფოტოსტუდიის შტამპი. ტფილისი.
| |
|