20:18 » მუსიკის ჰანგები. | |
შესაძლოა უძველესი ადამიანები ჩვენზე მეტად ბედნიერები იყვნენ. თუმცა მგონი ერთ რამეში ჩვენ უფრო გაგვიმართლა: იმიტომ რომ გვაქვს მუსიკა.
ჩვენს ცხოვრებაში ყოველ ახალ ეტაპს თავისი ჟღერადობა აქვს – ზოგს ბავშვობაში ბიტლების ეპოქა ჰქონია, ზოგს, შოპენის, ზოგს კიდე ჯექსონის, ზოგიც მარიო ლანცას სიმღერებს ღიღინებდა. რაზეა დამოკიდებული არჩევანი? იქნებ პიროვნების ტიპზე? თუმცა პიროვნების ტიპიც ხომ საიდანღაც ყალიბდება. შესაძლოა, პასუხი იმაშია, თუ როგორ მუსიკას ვუსმენდით იმ დროს, როდესაც ჯერ კიდევ არ გვქონდა ჩამოყალიბებული მუსიკალური გემოვნება და დამოუკიდებლადაც არ შეგვეძლო მაგნიტოფონის ჩართვა.
ამასთან, სპეციალისტები ერთ რამეში თანხმდებიან: საბავშვო სიმღერებისა და ტრადიციული იავნანების მერე ბავშვის ფსიქიკაზე განსაკუთრებით დადებით გავლენას ახდენს კლასიკური მუსიკა.
მიჩვევაც პრობლემა არ არის. თუმცა კლასიკური მუსიკის შეყვარება და მოსმენა ხშირად თავიდან უნდა ვისწავლოთ. აქ კი, ჩვენს პატარას მშობლებმა უნდა გავუწიოთ დახმარება. პირველ რიგში, უნდა გავერკვეთ რომელი მუსიკის მოსმენა ჯობს ცხოვრების დასაწყისში. აღმოჩნდა, რომ არსებობს გარკვეული წესები.
ფსიქოლოგების ურიცხვი კვლევა აჩვენებს, რომ მოცარტის მუსიკა - ჰარმონიული, ლაღი, დახვეწილი და უბრალო - უძლიერეს დადებით გავლენას ახდენს ბავშვის ფსიქიკის, შემოქმედებითი საწყისისა და ინტელექტის განვითარებაზე. ისე, მოცარტის მუსიკა მარტო ბავშვებზე როდი ახდენს ნაყოფიერ გავლენას.
თუმცა ჩაიკოვსკის ყველა ეს ნაქწარმოები ხასიათდება ერთი უზარმაზარი ღირსებით –აქტიურად რთავს მსენელს თავის გარემოში, სთავაზობს პატარა მელომანს წარმოიდგინოს ბუნების სურათები და ჩაეფლოს ძველებური სეზონური გართობების სამყაროში ("წელიწადის დროები”), ან მოფიქროს რაიმე ისტორიები და პატარა მუსიკალური მოგზაურომა მოაწყოს მსოფლიოს ქვეყნებში ("საბავშვო ალბომი”), ან უბრალოდ იცეკვოს. ჩაიკოვსკის ბალეტის მუსიკაში ხომ მართლა არის რაღაც ისეთი, რაც გულგრილად ვერ დატოვებს ვერც ერთ გოგონას, რომელიც ოცნებობს ბალერინობაზე. შესანიშნავი მელოდიები შიეძლება ვოპოვოთ ბახთან, რომელმაც შექმნა არა მარტო ბრწყინვალე ტრაგიკული ნაწარმოებები, არამედ საოცარი "ხუმრობა” (#2 სუიტიდან) და ღვთაებრივი არია, 33 სუიტიდან. პატარას შეგვიძლია მოვასმენინოთ როსინის უვერტიურები და შტრაუსის ვალსები, კლემენტის სონატინები, ბეთჰოვენის პიესები, ძველებური მარშები.
თუმცა, ამგვარი პასიური მოსმენა ილექება ქვეცნობიერში. ბავშვს შეგვიძლია დავეხმაროთ და "გავაგონოთ” მუსიკა, რომ მისი აღქმა იყოს უფრო გააზრებული და შეგნებული სიამოვნებაც მიანიჭოს. ყველაზე მარტივი ხერხია ვურჩიოთ იცეკვოს რიტმულ მუსიკაზე, ჩვენთან ერთად, ან სათამაშოს კომპანიაში – ან იქნებ ნახოს როგორ ცეკვავს დედიკო. დაინტერესების მეორე გამოცდილი ხერხი – თამაში " რას ჰგავს ეს?”, როდესაც ბავშვი შეეცდება გამოიცნოს, რა ესმის მას მუსიკაში: წვიმის შხაპუნი, ჩიტების ჭიკჭიკი: ამგვარი თამაშისთვის გამოგვადგება ისეთი საპროგრამო ნაწარმოებები, როგორიცაა "წელიწადის დროები” როგოც ვივალდის, ისე ჩაიკოვსკის. პიესები, რომელსაც აშკარა სიუჟეტი არ აქვს, თავისებურად კარგია იმიტომ, რომ თანდათან ბავშვი შეძლებს მოიფიქროს ნებისმიერი ისტორია ყველაზე საოცარი თავგადასავლებით – და შეუძლია სურათიც დახატოს თავისი შთაბეჭდილებების საილუსტრაციოდ. საყვარელი მუსიკა შეიძლება დღის სასიამოვნო თანამგზვრი გახდეს. ერთხელ შერჩეული მშვენიერი მელოდიები შესაძლოა გახდეს მიწვევა სუფრასთან, დღის ან ძილისპირული იავნანა, გართობის ფონი, მაგალითად ხატვისას – საკმარისია მოკლე ნაცნობი ფრაგმენტიც. სხვათა შორის, მნიშვნელოვანია, არ გადავტვირთოთ ბავშვი მუსიკით, არ დავღალოთ – მუსიკამ ხომ სიამოვნება უნდა მიანიჭოს, და არ უნდა იქცეს მომაბეზრებელ ხმაურად. თანდათან ბავშვი ეჩვევა ცხოვრებას მუსიკის თანხლებით – თანაც კარგი მუსიკის. ის იწყებს მელოდიის ელფერების და ტონების გარჩევას. და მისი სამყარო უფრო მდიდარი ხდება, გრძნობები კი დახვეწილი. | |
|